Calendar
December 2017
M T W T F S S
« Nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Aboneaza-te!

Pentru a te abona la newsletter-ul nostru indraznet, introdu adresa ta de email mai jos. Un email de confirmare va fi trimis!

Centralizare versus descentralizare în achiziții

Conferința Națională de Management Modern în Administrație, ediția a XI-a, cu tema : “Inovație prin tehnologie în sectorul public”

2 Februarie 2017, Autor : Ovidiu Slimac

 

Coperta Broșurii Conferinței  – organizate de ”Oameni și Companii” – Inovație prin tehnologie în sectorul public

Sindicatul Național al Specialiștilor Experți în Achiziții Publice (SN SEAP), reprezentat de către președinte Ovidiu Slimac, a fost prezent la Conferința Națională de Management Modern în Administrație, ediția a XI-a, eveniment organizat de către ”Oameni și Companii” împreună cu Administrație.ro, având ca Parteneri : HP INC, Microsoft România, Telekom și Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii – A.N.I.S., cu tema : “Inovație prin tehnologie în sectorul public”, și care a avut loc pe 31 ianuarie, la Hotelul JW Marriott, din Capitală și a reunit peste 130 de participați, majoritatea covârșitoare (spre deosebire de cea simplă folosită adesea) fiind din administrația publică centrală.

    

Cea de-a unsprezecea ediție a Conferinței Naționale de Management Modern în Administrație, dedicată sectorului public a reunit 145 persoane. Evenimentul a avut loc pe 31 ianuarie, la București. Având ca temă generală Inovația prin tehnologie în sectorul public, conferința s-a bucurat de prezența unor specialiști care au prezentat cele mai noi tehnologii și echipamente disponibile pe piață, dar au abordat și teme legate de cerințele de securitate din perspectiva protecției datelor personale, ghiduri de achiziții pentru administrația centrală, inovații în achiziții publice, centralizare si descentralizare în achiziții.

Evenimentul a fost susținut de partenerii tradiționali: HP Inc, Microsoft, Telekom România, ANIS.

 

În cadrul Conferinței Tema prezentării SN SEAP a fost :

Centralizare vs Descentralizare în achiziții

Atât centralizarea, cât și descentralizarea sunt două procese cu beneficii economice distincte, de care cei care fac achiziții publice trebuie să țină cont. Aceasta a fost una dintre concluziile prezentării susținute de președintele SN SEAP.

SINOPTIC, Potrivit președintelui SN SEAP :

PRO CENTRALIZARE

Beneficiile economice ale centralizării, datorită volumului, la o primă vedere, sunt evidente „la mintea cocoșului” :

  • Reducerea însemnată a prețurilor pentru produse și servicii
  • Servicii mai bune la preț mai scăzut
  • Nevoia de standardizare (ex. : în IT, software) cu includerea criteriilor de mediu
  • Beneficii post-vânzare (întreținere)
  • Cost redus de training (mai puțini oameni în același loc!)
  • Un bun management de personal
  • Încurajarea transparenței urmăririi contractului, auditare

PRO DESCENTRALIZARE

  • Reducerea încurajării corupției pe scară largă și a favoritismului
  • O mai reală și apropiată potrivire a cerințelor utilizatorului final cu produsele și serviciile solicitate
  • Reducerea greșelilor ce ar afecta un volum mare
  • Mai puțină birocrație, termene mai scurte
  • Oportunități uriașe pentru IMM de a intra în competiție (chiar și cu scoaterea facilității de 50%)
  • Oportunități de a obține prețuri scăzute de la producători locali
  • Antrenarea angajaților în asumarea responsabilităților

 

NU este o chestiune de ALB și NEGRU.

Un sistem hibrid, care să le înglobeze pe amândouă este posibil să fie funcțional, neuitând aici nici e-procurement !

Principiile conduitei etice în achiziții publice, potrivit dlui Slimac Ovidiu, sunt : Integritatea / “Legea este suverană”, Competența profesională / Profesionalism, Evitarea manifestării concurenței neloiale, Evitarea manifestării actelor de corupție, Evitarea apariției conflictului de interese, Evitarea primirii de cadouri și ospitalitate, Postangajările, Imparțialitate și independență, Transparență / Principiul “mai mulți (cei 4) ochi”.

“Este nevoie de curtoazie și consecvență, transparență, confidențialitate, acuratețea informației, de interes public și încredere publică. Oricum, alegerea între centralizare și descentralizare nu este o chestiune de alb și negru. Un sistem hibrid, care să le înglobeze pe amândouă este posibil să fie funcțional, neuitând aici nici e-procurement“, a mai arătat președintele SN SEAP.

Evenimentul

Am remarcat buna organizare a evenimentului atât logistic (termen ce nu are nimic comun cu logica decât folosit în matematică, aici folosit pentru a sublinia importanța prezenței Invitatului de Marcă la acest prestigios eveniment, a domniei sale, dr. Varujan Pambuccian, doctor în matematică al Facultății de Matematică și Informatică din București (2000) – deputat al Camerei Deputaților din România, ca reprezentant al minorităților și Lider al Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale) cât și ca prestanță a subiectelor abordate și a vorbitorilor pe aceste teme.

Moderatorul, dl. Apostol Dan, a făcut ceea ce nu mulți moderatori (în special din televiziuni) reușesc. A vorbit puțin, la obiect, cu indicarea clară și incitantă a elementelor esențiale pentru care cei prezenți în sală să treacă de la modul ușor apatic la cel vioi, atent la asertivitatea enunțurilor justificate de fiecare vorbitor în parte.

Cel mai interesant fapt nu a fost că domnia sa a vorbit puțin ci că a vorbit mult mai puțin decât lectorii din cadrul Conferinței.

Balul¹ a fost deschis de către dl. Varujan Pambuccian, care mi s-a părut, mie personal, ca fiind îngrijorat de aspectele politicii din aceste vremuri. Fapt normal.

Dânsul ne-a povestit despre AMELIA. Acesta (este bine folosit termenul) este un soft (v-ați prins!) care a fost scris într-un limbaj natural și care se vrea a fi înlocuitorul funcționarului de la ghișeu. Un fel de ”SIRI” al iPhon-ului sau ”Galaxy” al Samsung-ului.

A urmat dl. Pantaia Mugur, reprezentantul HP INC, care ne-a spus că deși HP INC este o companie nouă, aparține marii familii HP. O predicție dezvăluită – în baza datelor avute de compania domniei sale – este aceea că în următorii 10 ani numărul populației din mediul urban se va mări cu 70 %, de la 3 miliarde în prezent la cca 5 miliarde  de locuitori.

O veste interesantă ar fi aceea că se dorește finanțarea Start-Up-urilor de către companiile multinaționale.

După aceasta au intrat în scenă cei doi Robert.

Robert Costea și Robert Constantin, ambii de la HP INC. Aceștia au făcut niște prezentări frumoase cu filmulețe motivaționale (am fost ciudos² că nu m-am gândit să aduc și eu un filmuleț de câteva minute dar am reținut ideea) despre produsele comercializate de către firma domniilor lor.

Am remarcat elementele de noutate mondială care au fost prezentate și în cadrul CES – târgul internațional Consumer Electronics Show Las Vegas 2017​ (https://www.ces.tech/), la care am avut reprezentanți prin misiunea economică organizată de către Afaceri.ro, în perioada 2 – 12 Ianuarie 2017 de la Las Vegas, Nevada, dintre care aici au fost amintite ”Elite Book 360” iar noi subliniem (să fim în ton cu distinsul deputat dr. Varujan Pambuccian) pe ALEXA – ”asistentul tău personal digitalizat de la AMAZON”.

Domnul Dan Apostol a invitat mai apoi la pupitrul de comandă (al lectorilor) pe domnul Chihaia Mihai care a fost închizătorul acestui prim interval, înainte de o binemeritată pauză. De cafea, apă minerală, uscățele, sărățele, dulciuri, după pofta participanților.

Domnia sa ne-a adus la cunoștință următoarele :

  1. oamenii din instituții au presiuni mari asupra lor pentru atingerea unor standarde de performanță ridicate
  2. optimizarea proceselor de circuit al documentelor cu soluții de imprimare HP
  3. digitalizarea (probleme vechi, soluții noi)
  4. mai utilizăm hârtie (nota mea : noroc că există DUAE³)
  5. ROI (return on investment – când și cum ne scoatem banii investiți)
  6. Centralizare – din punctul domniei sale de vedere
    • scăderi de costuri
    • funcții mai bune ale echipamentelor
    • optimizarea infrastructurii
    • administrare mai eficace
    • trasabilitate

de la fuziunea cu Samsung (de la sfârșitul anului 2016) s-au mărit portofoliile de A3 (clar nu vorbim de automobile aici).

“Lumea hartiei dispare. Imprimantele nu au un viitor. Totul va fi ecrane iar Samsung este cel mai mare producator de display-uri din lume” a declarat Mark Newman, analist la Sanford C. Bernstein.

Domnul Mihai Chihaia mi-a dat un nou sens al înțelegerii motivației participării la o  Conferință. Exact ca și acele reclame sau concursurile de la televizor (da, mă mai uit și eu la televizor, când sunt în vizită la prieteni, sic !) care te atenționează că programul, concursul pe care-l urmărești conține vânzare de produse !

Știți sintagma : Du-te și fă-mi un XEROX ? Vi se pare ceva nepotrivit aici ? 

Hai că-i simplu. În achizițiile publice NU ai voie să indici mărci, brand-uri în caietul de sarcini (document descriptiv, cel care cuprinde detalierea tehnică a celor de dorit de achiziționat) sau în documentația de atribuire, decât, dacă nu se poate altfel, cu precizarea : ”sau echivalent HP” și aceasta dacă achizitorul nu este în măsură să definească în alt mod, produsul, procedeul tehnic respectiv.

Art. 156 din Legea 98 / 2016 privind achizițiile clasice

(2)Cu excepţia cazului în care acest lucru este justificat de obiectul contractului, specificaţiile tehnice nu precizează un anumit producător, o anumită origine sau un anumit procedeu care caracterizează produsele sau serviciile furnizate de un anumit operator economic şi nici nu se referă la mărci, brevete, tipuri, la o origine sau la o producţie specifică, care ar avea ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor operatori economici sau produse.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), stabilirea specificaţiilor tehnice prin precizarea elementelor prevăzute la alin. (2) este permisă în situaţii excepţionale, în cazul în care nu este posibilă o descriere suficient de precisă şi de inteligibilă a obiectului contractului în conformitate cu dispoziţiile alin. (1); în aceste situaţii, precizarea elementelor prevăzute la alin. (2) este însoţită de cuvintele “sau echivalent”.

Art. 157 din Legea 98 / 2016 privind achizițiile clasice

(3)În situaţia în care, în conformitate cu dispoziţiile alin. (1), autoritatea contractantă impune în legătură cu lucrările, produsele sau serviciile pe care le achiziţionează o etichetă specifică, aceasta acceptă toate etichetele care confirmă că lucrările, produsele sau serviciile îndeplinesc cerinţe de etichetare echivalente.

(4)În cazul în care operatorul economic poate demonstra că nu are nicio posibilitate de a obţine eticheta specifică solicitată de autoritatea contractantă sau o etichetă echivalentă în termenele stabilite, din motive care nu îi sunt imputabile, autoritatea contractantă are obligaţia de a accepta şi alte mijloace de probă adecvate, care pot include un dosar tehnic al producătorului, cu condiţia ca operatorul economic în cauză să demonstreze că lucrările, produsele sau serviciile pe care urmează să le execute/furnizeze/presteze îndeplinesc cerinţele etichetei specifice sau cerinţele specifice solicitate de autoritatea contractantă.

(5)În cazul în care o etichetă îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-e), dar stabileşte şi cerinţe care nu sunt legate de obiectul contractului, autoritatea contractantă nu solicită eticheta ca atare, dar poate defini specificaţiile tehnice prin trimitere la acele specificaţii detaliate ale etichetei respective sau, atunci când este necesar, la părţi ale acestora, care sunt legate de obiectul contractului şi sunt potrivite pentru a defini caracteristicile obiectului contractului.

 

Așadar divizia HP  a venit TOTAL pregătită să ofere Administrației Publice, un conținut soluție la cheie, cu beneficii imediate și care poate fi cumpărată direct (achiziționată, na, să folosim termeni de conținut profesional deși nici cealaltă exprimare nu este greșită !) prin catalogul electronic.

Am apreciat la adevărata sa valoare Pachetul de servicii ”IT as a service” : Soluția HP OnBase de Registratură Hibridă pentru sectorul public !

Felicitările noastre echipei HP !

Așteptarea mea, nematerializată, din câte am putut observa, ar fi fost ca la finalul Conferinței, acești profesioniști ai HP INC să fie asaltați de către Cumpărători (autoritățile contractante) în vederea solicitării unor oferte (acea cerere de oferte – alta decât defuncta procedură – nu pe deplin înțeleasă de achizitori sau folosită poate doar ca paravan) tehnice și orientative ca preț, știut fiind că soluția este una personalizată pentru nevoile fiecărei entități.

De ce nu a fost așa ?

Pentru că toate datele necesare puteau fi aflate lesne sau poate pentru că se dorește prima dată informarea superiorului care să informeze persoana de decizie din cadrul autorității ? Aha,  deci Centralizare vs Descentralizare în Achiziții, nu este doar un simplu articol peste care să treci cu vederea, zic și eu.

 

Pauza de cafea a fost acel intermezzo pentru actul al doilea al evenimentului.

Acest act 2 a început cu prelegerea doamnei Ionescu Roxana care ne-a vorbit, tehnic și colocvial despre însemnătatea securizării datelor personale ale Oamenilor și Companiilor.

Dânsa ne-a adus la cunoștință de prevederile legale care impun sancțiuni de până la 20 de milioane de lei pentru autoritatea contractantă (dar noi știm că acuma prin prisma noilor directive europene adoptate prin noua legislație în materie de achiziții publice, aceste amenzi pot fi aplicate persoanelor angajate autorității contractante !) dacă nu se vor introduce în documentațiile de atribuire, caiete de sarcini, ale cerințelor privind securitatea datelor personale.

Dânsa ne-a confirmat cele știute și anume că e-mail-ul, telefonul mobil, calculatorul cu nepoții săi (laptop, iPad și iPhone), saiturile (românescul englezescului site-uri) nu ne aparțin deși sunt pe numele noastre instituționale sau particulare. Ce ziceți, site-ul celei mai prestigioase instituții bancare din lume, este sigur ? Ar trebui, la câți bani au (cei de) acolo ! În maxim o săptămână, adică în cel mult 7 zile, un hacker (polițist texan – expresie folosită doar pentru cunoscători) este capabil să pună stăpânire pe sistem și nici nu-i pasă dacă acesta este centralizat sau nu … cu atât mai mult !

Aviz amatorilor !

(Traduc : Atenționare adusă tuturor celor care nu sunt specialiști, experți în achiziții publice !

Atenționarea NU se referă la profesioniștii din domeniu ci la existența unei noutăți în materie)

Înaintea ultimilor trei povestitori pe teme de achiziții a fost intervenția oratorică a domnului Locusteanu Adrian (și da, totdeauna verificăm existența la locul lor a diacriticelor) din partea TELEKOM, care ne-a invitat la un dialog (spre uimirea și a dânsului a fost exact o figură retorică această invitație) privind problemele din sectorul public pe tema de interes major : Comunicațiile.

Am reținut ideea extrem de utilă de creare a unei singure baze de date în care să fie furnizate datele tale personale O SINGURĂ DATĂ !

 

Așadar, deloc surprinzător, cireașa de pe tort a fost ACHIZIȚIA

Primul dintre cei ultimi trei locutori ai Conferinței a fost dl. Ovidiu Slimac, cu prezentarea temei : Centralizare vs descentralizare în achiziții.

Mijlocaș la închidere (hai da, nu tot fotbal ci rugby) a fost doamna Constantin Miriam care a vorbit despre Inovație în Achiziții Publice și despre una din noile proceduri introduse în legislație în urmă cu adoptarea Directivelor Europene 24, 25 în materie și anume : ”Parteneriatul pentru Inovare” .

Desigur a adus vorba despre platformele IT inovative, noi încă mai așteptăm începerea utilizării noii platforme SICAP – cam de anul trecut de când ar fi trebuit să fie funcțională, conform și banilor dați – de la bugetul de stat consolidat și aici nu discutăm despre faptul că ar fi fost sau nu pe un proiect european – și a promisiunilor înalților funcționar publici dar și a politicienilor.

În urma singurei întrebări (referitoare la faptul că o autoritate contractantă nu poate avea vreo soluție pentru achiziționarea unei soluții tehnologice dintr-o unică sursă) ne-am putut da seama de două aspecte :

  1. Procedurile de atribuire a unui contract de achiziție publică NU sunt cunoscute. Este imperios necesar ca angajații autorităților contractante să primească competențe în domeniu (competențe nu diplome – puteți primi la oricare din cursurile / seminariile organizate de către SN SEAP)
  2. Lipsa unei interconectivități la nivel european în domeniu !

Încă se bâjbâie în România. Nu se cunoaște existența ”eafip”, unde SN SEAP este singura organizație din România aplicantă.

și nici de Pre-Commercial Procurement (PCP), respectiv Public Procurement of innovative Solutions (PPI).

 

Întotdeauna ”opera” se încheie doar după ce a cântat doamna grasă ! Trebuie să știm cumva că s-a terminat … și de ce nu să aplaudăm, să ovaționăm în picioare stând.

Înaintea închiderii lucrărilor și a prânzului de afaceri (nu doar noi românii suntem extrem de inventivi la noțiuni ci chiar și ”recii” austrieci care în cadrul Forumului Anual al Strategiei Uniunii Europene a Regiunii Dunării – S.U.E.R.D., ediția a IVa, 2015, Vienna, Austria, au introdus conceptul de ”învățăm mâncând” prin difuzarea pe panouri uriașe din sala gigantică în care era amenajat spațiul destinat servirii mesei, desigur unii au servit alții au mâncat – a unor prezentări, susținute și prin viu grai de către fiecare reprezentant ales, care după un gest discret de ștergere a buzelor, începea să-și prezinte tema) domnul Matei Mihai ne-a etalat inițiativa Cancelariei Primului Ministru al României (dintr-o ușoară neînțelegere sau dintr-o credință că noi știm, numele acestuia nu ne-a fost comunicat) de a edita – digital deocamdată – un Ghid de achiziții de software.

Excelentă inițiativă !

Ghid de achiziții software pentru instituțiile publice

Echipa formată din reprezentanţi ai Cancelariei Prim-ministrului (CPM), Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi ai Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) au coordonat realizarea primului ghid de achiziţii software din România.

Ca urmare a adoptării noii legislaţii în materie de achiziţii publice, precum şi a nevoii imediate de a dinamiza digitalizarea la nivelul sectorului public într-o manieră sustenabilă, ANIS, cu sprijinul CPM si ANAP au pus bazele unui ghid de achiziţii software, care să ofere repere celor angrenaţi în activitatea de achiziţie.

Ghidul va fi un document deschis care poate fi accesat de orice persoană implicată în procese de achiziţii, atât din zona publică, cât şi din zona privată, el fiind document care va fi supus permanent actualizărilor, atât la nivel legislativ, cât şi tehnologic. Totodată, principiile care stau la baza lui pot fi extrapolate şi în zone conexe.

SN SEAP și-a arătat disponibilitatea, nu doar A.N.I.S., de colaborare și diseminare a acestor și evident al tuturor informațiilor specifice prin participare comună la Seminarii dedicate instituțiilor publice și a organismelor de drept public.

Microsoft România, ca și principiul utilizării eficiente a fondurilor publice nu a fost reprezentat dar a fost subînțeles !

Avem nevoie de acces la soluții tehnologice de ultimă generație (softuri, procese, proceduri interne, platforme user-friendly), să conștientizăm interferența tehnologiilor noi care ne ajută să controlam eficient achizițiile și transparența proceselor și procedurilor aplicate față de totalitatea persoanelor interesate.

Ce se dorește a se controla centralizat în Achiziții cu ceea ce este cu adevărat important nu trebuie sub nici o formă să conducă la o Centralizare Irațională.

Toate aceste automatizări vor reuși să înlocuiască componenta umană ? Va mai fi nevoie de munca omului sau robotizarea va fi centralizată chiar și în mediul descentralizat ?

Tot pentru cunoscători (aceiași sau alții) cuvântul robot are origină cehă (încă exista Cehoslovacia ca un singur stat – cred că era unitar și indivizibil în Constituția sa) și a fost folosit pentru prima dată de Karel Capek în lucrarea sa de ”science-fiction” : R.U.R. – “Roboții universali ai lui Rossum”, în anul 1921.

Domeniul științific, care se ocupă de construcția roboților se numește robotică. Termenul a fost folosit pentru prima dată de Isaac Asimov în cartea sa, Runaround – “Fuga în cerc” (1941). Un domeniu general teoretic științific, care se ocupă de roboți, nu există. Acestea sunt mai ales subdomenii ale informaticii.

A fi uman te descalifică ca fiind un bun profesionist în achiziții pentru companii, aceasta poate fi întrebarea.

 

În încheiere mulțumim Companiei care ne-a invitat – ”Oameni și Companii” și Oamenilor săi (amintesc acum și aici pe doamna Alexandru Alina) care au făcut posibil existența acestui spectacol dedicat Administrației Românești.

 

 

Documente :

Agenda – Inovație prin tehnologie în sectorul public

La început a fost … cumpărarea directă – versiune română

Ghid achiziții software

Formular-evaluare-pret software

 

Rezumat al prezentării SN SEAP

 

_____________________________________________________

¹Aici în sensul clar de eveniment

²Aici în sensul de necăjit și invidios în sensul bun al cuvântului, nu ranchiunos

³ Document Unic de Achiziții European

Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.
Facebook
Procurement Paper
Statistici:
Flag Counter
Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.