Simplificarea legislației achiziților publice aprobată în ședința de Guvern din 20 Decembrie 2017

21 Decembrie 2017, Sursa : Agenția Națională pentru Achiziții Publice, http://anap.gov.ro

 

Executivul a adoptat o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația achizițiilor publice, pentru a simplifica, clarifica și corela unele prevederi, pentru fluidiza procesul de atribuire a contractelor publice, în condiții transparente.

Actul normativ adoptat astăzi are în vedere corelarea, inclusiv în sensul urmărit de legislația europeană, și clarificarea prevederilor din cele trei legi – Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, precum și Legea nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluționare a Contestațiilor, întrucât anumite prevederi ale acestora au fost modificate pe parcursul procesului de adoptare în Parlament.

Un element de noutate al acestei ordonanțe este crearea cadrului legal care va permite, ulterior, prin detalierea în legislația secundară, încheierea de contracte fără publicarea prealabilă în SEAP a anunțului și documentației. Este vorba aici despre achizițiile directe cu o valoare mai mai mică de 13.000 de lei realizate de autoritățile contractante în cazul cărora utilizarea platformei electronice actuale s-a dovedit a nu aduce eficiență, ci mai degraba o birocratizare inutilă.

 

 

Prezent în ședința de Guvern de astăzi, președintele ANAP, domnul Bogdan Pușcaș, a făcut următoarele precizări: “Modificările operate vor simplifica, clarifica și corela unele prevederi ale legislației privind achizițiile publice. Răspundem unei solicitări insistente venite din partea primărilor, administrației publice, aceea de a putea încheia mai rapid și cu mai puține formalități contracte de achiziții de valoare mică, dar care rezolvă probleme urgente.

Sunt clarificate condiţiile şi modalităţile de aplicare a procedurii simplificatestabilindu-se clar că această procedură se aplică pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, a acordurilor-cadru şi a concursurilor de soluţii a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile prevăzute de lege. Procedura simplificată reprezintă modalitatea de realizare a achizițiilor publice sub pragurile impuse de legislația europeană, prin publicare numai la nivel național și cu utilizarea de termene mai scurte și cerințe minimale necesare pentru îndeplinirea contractului.

De asemenea, este clarificată situația de excepție de la art. 19 din Legea nr. 98/2016, astfel încât autoritatea contractantă să poată aplica procedura simplificată sau, după caz, achiziția directă, pentru loturi individuale, atunci când sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege. Este precizat dreptul autorității contractante de a solicita operatorilor economici participanţi în comun la procedura de atribuire să adopte sau să constituie o anumită formă juridică numai după declararea ofertei câștigătoare și sub rezerva ca această condiție să fi fost prevăzută fie în documentația de atribuire, fie în anunțul de participare.

Se introduce obligația autorității contractante de a solicita ofertantului/candidatului să precizeze, în ofertă sau în solicitarea de participare, datele de identificare ale subcontractanţilor propuşi, numai dacă aceștia din urmă sunt cunoscuți la momentul depunerii ofertei sau solicitării de participare.

O nouă prevedere specifică faptul că nu poate fi aplicat criteriul costului/prețului cel mai scăzut în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru de proiectare și execuție. Clarificarea legislativă este necesară pentru a aduce un aport mai mare calității în raport cu prețul pentru contracele de lucrări care implică și partea de proiectare.

O altă clarificare vizează textul de lege în sensul că persoana care se consideră vătămată se poate adresa atât Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și instanței de judecată. De asemenea, va fi mai explicită prevederea privind modul de curgere a termenului de soluționare a contestației, prevăzându-se expres că acesta este de 20 de zile lucrătoare de la data primirii copiei dosarului achiziției publice de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în urma transmiterii acestuia de către autoritatea contractantă odată cu punctul său de vedere asupra contestației, pentru a se evita prelungirea artificială a termenului de soluționare a contestației. Se va aplica un termen unitar, respectiv 5 zile lucrătoare, de comunicare a întâmpinării către instanța de judecată de către intimat, întrucât cele 5 zile calendaristice pot implica și zile libere, astfel se poate reduce în practică la 3 zile lucrătoare.

Biroul de Presă

20 decembrie 2017

— — —

ACTUALIZARE

 

Bogdan Puşcaş: Prin OUG privind achiziţiile publice se introduce pragul de licitaţie de 929.000 lei pentru autorităţile locale

Ordonanţa de urgenţă referitoare la domeniul achiziţiilor publice, care va fi adoptată în şedinţa de Guvern de miercuri, va introduce pragul de licitaţie de 929.000 lei pentru autorităţile locale, a anunţat preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), Bogdan Puşcaş.

Prin adoptarea ordonanţei în cadrul şedinţei de Guvern de astăzi, în principal urmărim simplificarea modului de aplicare a prevederilor celor trei texte normative şi corelarea lor. În principal, ne dorim creşterea calităţii textului şi corelarea între actele normative, traducerea completă a Directivelor, în sensul introducerii pragului de licitaţie de 929.000 de lei pentru autorităţile locale, ajustarea preţului contractului în funcţie de modificările legislative apărute ulterior semnării lui şi aici avem în vedere şi salariul minim, posibilitatea achiziţionării directe a unor cantităţi de maxim 20% din valoarea unei licitaţii, acolo unde este identificată nevoia şi ea se manifestă stringent“, a declarat Puşcaş, la începutul şedinţei de Guvern, la solicitarea premierului Mihai Tudose.

Potrivit preşedintelui ANAP, prin această OUG se vor clarifica noţiuni precum cea de “organism de drept public, pentru diferenţierea între societăţile comerciale care au sau nu calitatea de autorităţi contractante”.

“Această ordonanţă constituie temei pentru promovarea unei hotărâri de guvern de aprobare a normelor de aplicare şi ea venită în sprijinul simplificării, transparentizării şi corelării procedurilor de zi cu zi din activitatea experţilor de achiziţii publice”, a afirmat Puşcaş.

Premierul Mihai Tudose a afirmat că aspectele prezentate de preşedintele ANAP sunt “cele mai bune veşti” din şedinţa de Guvern de miercuri. AGERPRES

Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.
Facebook
Procurement Paper
Statistici:
Flag Counter
Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.