Calendar
April 2020
M T W T F S S
« Mar    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Aboneaza-te!

Pentru a te abona la newsletter-ul nostru indraznet, introdu adresa ta de email mai jos. Un email de confirmare va fi trimis!

A fost instituită starea de urgență în România. Rolul achizițiilor publice în această perioadă.

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 16 martie a.c., decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

16 Martie 2020, Sursa: Președinția României, Guvernul României, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (A.N.A.P.), Vass Lawyers

URGENȚA

provine de la declararea Corona-virusului ”SARS-CoV-2”, ca Pandemic de către Organizația Mondială de Sănătate (O.M.S.) = World Health Organisation (W.H.O.)

 

Încă de acuma mai bine de o lună, a fost adoptată OUG nr. 11/2020 În primul rând pentru constituirea în general a stocurilor de urgență medicală, care se constituie ca rezerve materiale, destinate acțiunilor pentru protecția populației în situații de urgență generate de tipul de risc epidemii și alte evenimente generatoare de victime multiple, stocuri care au caracter complementar în raport cu stocurile rezervă de stat.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (O.N.A.C.) a fost desemnată instituție abilitată pentru organizarea și derularea procedurilor de atribuire, în timp ce stocurile de urgență se constituie, se gestionează și se administrează de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U.) .

Achizitia de catre ONAC a produselor aferente stocurilor de urgenta medicala se va realiza potrivit legislatiei achizitiilor publice. Actul normativ face distinctia intre achizitiile in regim de urgenta, necesare pentru gestionarea pandemiei de Coronavirus, si cele generale, ce vor fi efectuate pentru constituirea si refacerea stocurilor de urgenta medicala.

Astfel, atribuirea acordurilor-cadru se va realiza de ONAC dupa cum urmeaza:

  • in regim de urgenta, pentru acoperirea necesitatilor de produse stocuri de urgenta medicala enumerate in Anexa la OUG nr. 11/2020 (e.g. scannere termice, camere de izolare, izolete, ventilatoare medicale, monitoare medicale, injectomate, combinezoane, viziere de protectie, manusi, masti de protectie, dezinfectanti), pana la atingerea cantitatilor maxime prevazute pentru fiecare categorie in Anexa, prin procedura de negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) si art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016; sumele necesare acestor achizitii se asigura prin suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, cu suma de cu suma de 225.000 mii lei;
  • ori de cate ori este nevoie, pentru acoperirea necesitatilor cuprinse in Nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala, prin aplicarea uneia dintre procedurile de atribuire prevazute de art. 68 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice (e.g. licitatia deschisa; licitatia restransa; negocierea competitiva; dialogul competitiv; parteneriatul pentru inovare; negocierea fara publicare prealabila; concursul de solutii; procedura simplificata); Nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala, precum si metodologia de utilizare sau de reintregire si improspatare a acestor stocuri se aproba prin ordin comun al ministrului afacerilor interne si al ministrului sanatatii, in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a OUG nr. 11/2020; pana la data de 11 martie 2020, ordinul nu a fost publicat in monitorul oficial.

Pentru realizarea acestor achizitii, ONAC primeste de la IGSU si Ministerul Sanatatii necesitatile, valoarea estimata pentru fiecare produs in parte, specificatiile tehnice si specialistii care vor acorda suport tehnic pe toata perioada de organizare si derulare a procedurilor de atribuire, precum si persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.

IGSU va fi insa responsabil pentru monitorizarea acordurilor-cadru si incheierea contractelor subsecvente. Astfel, ulterior semnarii acordurilor-cadru atribuite, ONAC le va pune la dispozitia Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta in termen de 1 zi lucratoare de la semnarea acestora.

Scannerele termice achizitionate in regim de urgenta vor fi date de IGSU in folosinta aeroporturilor internationale sau deschise traficului international.

Pe pagina oficiala de internet a ONAC au fost publicate deja anunturi pentru o serie de proceduri de atribuire prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru acoperirea necesitatilor de produse stocuri de urgenta medicala, unele proceduri fiind deja finalizate (prin atribuire sau anulare), iar altele in plina derulare.

Chiar daca pandemia de Coronavirus impune atribuirea acordurilor-cadru prin procedura rapida si flexibila a negocierii fara publicare prealabila, legislatia achizitiilor publice impune respectarea principiilor din materia achizitiilor publice, precum cel al tratamentului egal sau al transparentei, inter alia, prin invitarea unui numar cat mai mare de operatori economici la proceduri si stabilirea unor termene adecvate pentru depunerea ofertelor preliminare.

 

Documente:

Textul integral al Ordonanei de urgenta a Guvernului nr. 11/2020

 

DECRET nr. 195 din 16 martie 2020

privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României

EMITENT:

Preşedintele României

PUBLICAT ÎN:

Monitorul Oficial nr. 212 din 16 martie 2020

Data Intrarii in vigoare: 16 Martie 2020

————————————————————————-

 

luând în considerare experienţa ţărilor grav afectate de evoluţia virusului şi măsurile care au avut impact pozitiv în limitarea răspândirii acestuia şi care au vizat acţiuni în planul sănătăţii publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activităţilor socioeconomice neesenţiale, dar mai ales îngrădirea exercitării unor drepturi şi libertăţi fundamentale, fără de care celelalte acţiuni desfăşurate nu ar fi putut avea efectul scontat,

în contextul măsurilor adoptate la nivelul statelor europene, în principal cele limitrofe, dar şi cele cu comunităţi mari de cetăţeni români, din care 12 state au adoptat măsuri speciale prin instituirea unor stări excepţionale în scopul prevenirii răspândirii comunitare a infecţiei,

luând act de evoluţia situaţiei epidemiologice pe teritoriul României şi de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creştere masivă a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,

ţinând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, în domeniul social şi economic, pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 în rândul populaţiei ar avea un impact deosebit de grav, în principal asupra dreptului la viaţă şi, în subsidiar, asupra dreptului la sănătate al persoanelor,

subliniind necesitatea instituirii stării de urgenţă pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de măsurile adoptate la nivel naţional şi internaţional pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2,

în considerarea faptului că elementele sus-menţionate definesc un context excepţional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general şi care constituie o situaţie extraordinară, ce impune măsuri excepţionale,

ţinând cont de faptul că restrângerea exerciţiului unor drepturi nu trebuie să afecteze substanţa lor, ci să urmărească un scop legitim, să fie necesară într-o societate democratică şi să fie proporţională cu scopul urmărit,

văzând Hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării nr. 30/2020 privind necesitatea instituirii stării de urgenţă şi planul de acţiune la instituirea stării de urgenţă,

având în vedere propunerea Guvernului de instituire a stării de urgenţă,

în temeiul prevederilor art. 93 alin. (1)

, ale art. 100 din Constituţia României, republicată

, şi ale art. 3

şi art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999

privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 453/2004

, cu modificările şi completările ulterioare,

 Preşedintele României d e c r e t e a z ă:

  ART. 1

  Se instituie starea de urgenţă pe întreg teritoriul României pe o durată de 30 de zile.

Documente:

DECRET nr. 195 din 16-03-2020, privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României

 

Comunicat de presă
Decret semnat de Președintele României, domnul Klaus Iohannis,

privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 16 martie a.c., decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

Vă prezentăm textul integral al Comunicatului

Documente:

Comunicat de presă Administrația Prezidențială – Decret Starea de Urgență în România

 

Prin Decret se instituie starea de urgenta pe intreg teritoriul Romaniei, pe o durata de 30 de zile, fiind stabilite masuri de prima urgenta atat cu aplicabilitate directa si imediata, cat si masuri cu aplicabilitate graduala, pentru prevenirea raspandirii COVID-19 si realizarea managementului consecintelor, raportat la evolutia situatiei epidemiologice.

Masurile de prima urgenta cu aplicabilitate directa includ si masuri referitoare la domeniul economic si domeniul sanatatii, care reglementeaza posibilitatea mai multor autoritati de a achizitiona in mod direct materiale si echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19, dupa cum urmeaza:

  • directiile de sanatate publica vor achizitiona materiale necesare in perioada pandemiei prin procedura de achizitie directa, sumele necesare fiind asigurate prin transferuri de la Ministerul Sanatatii;
  • unitatile sanitare vor achizitiona materiale si medicamente necesare in perioada pandemiei prin procedura de achizitie directa, sumele necesare fiind asigurate prin transferuri de la Ministerul Sanatatii;
  • autoritatile publice centrale si entitatile juridice in care statul este actionar majoritar vor putea achizitiona in mod direct materiale si echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19;
  • ministerele cu sistem de sanatate propriu au posibilitatea de a realiza achizitii directe pentru unitatile sanitare proprii atat din bugetele ministerelor de resort, cat si din cele ale unitatilor sanitare.

 

Spre deosebire de O.U.G. nr. 11/2020 care reglementa achizitia centralizata a produselor aferente stocurilor de urgenta medicala de catre Oficiul National pentru Achizitii Centralizate, prin procedura de negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare, Decretul nr. 195/2020 instituie fie posibilitatea, fie obligatia de a achizitiona in mod direct materialele si medicamentele necesare in perioada pandemiei COVID-19 direct de catre directiile de sanatate publica si unitatile sanitare.

Decretul nr. 195/2020 prevede totodata ca vor fi asigurate in bugetul Ministerului Sanatatii sumele necesare pentru achizitiile realizate de directiile de sanatate publica si de unitatile sanitare.

Preturile medicamentelor achizitionate de catre unitatile sanitare pentru tratarea pacientilor cu COVID-19 pot depasi preturile maximale aprobate de Ministerul Sanatatii. Insa, pe perioada starii de urgenta se pot plafona preturile la medicamente si aparatura medicala, iar autoritatile publice centrale pot rechizitiona unitati de productie a materialelor si echipamentelor necesare combaterii raspandirii infectiilor cu COVID-19.

O alta prevedere importanta pentru achizitiile publice realizate din fonduri europene este posibilitatea beneficiarilor de fonduri europene afectati de adoptarea masurilor de urgenta de a decide, impreuna cu autoritatile de management/organismele intermediare, sa suspende contractele de finantare incheiate.

 

Documente:

DECRET nr. 195 din 16-03-2020, privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României

 

Precizări legate cu privire la realizarea achizițiilor prevăzute în Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

 

Notificare A.N.A.P. cu privire la realizarea achizițiilor prevăzute în Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

Documente:

Notificare cu privire la realizarea achizițiilor prevăzute în Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.
Facebook
Procurement Paper
Statistici:
Flag Counter
Question Pro
QuestionPro provides unparalleled insights and just launched enterprise features including Communities, Customer ExperienceWorkforce and Mobile.